Piatok, 3. máj 2024

Webnoviny   2. júl 2023  1006

2.7.2023 (SITA.sk) - Európsky vesmírny teleskop Euclid odštartoval v sobotu z Mysu Canaveral na Floride na výpravu za objavovaním tajomnej a neviditeľnej sféry známej ako temný vesmír.

Euclid, pomenovaný po starovekom gréckom matematikovi, preskúma miliardy galaxií pokrývajúcich viac ako jednu tretinu oblohy.

Šéf ESA je nadšený

Vedci dúfajú, že určením polohy a tvaru galaxií vzdialených až desať miliárd svetelných rokov získajú lepší prehľad o temnej energii a temnej hmote, ktoré tvoria väčšinu vesmíru.

„Som taký nadšený, že vidím túto misiu vo vesmíre, pretože viem, že je na ceste,“ povedal generálny riaditeľ Európskej vesmírnej agentúry (ESA) Josef Aschbacher z miesta štartu na Floride.

Obrátili sa na SpaceX

Euclid mal pôvodne štartovať na ruskej rakete z Francúzskej Guyany v Južnej Amerike, hlavného európskeho kozmodrómu.

Európske a ruské vesmírne agentúry však po minuloročnej invázii Moskvy na Ukrajinu prerušili vzťahy a ESA sa preto napokon obrátila na spoločnosť miliardára Elona Muska SpaceX, pretože čakanie na európsku raketu Ariane novej generácie by znamenalo oneskorenie misie o viac ako dva roky.

Viac k témam: Vesmír, vesmírny teleskop Euclid
Zdroj: SITA.sk - Európsky teleskop Euclid úspešne vyslali za objavovaním tajomného temného vesmíru © SITA Všetky práva vyhradené.