Piatok, 5. december 2025
Mimoriadne správy
- Slovensko má nový duchovný symbol vo Vatikáne, Pellegrini hovorí o nádeji v čase napätia a neistoty doma aj vo svete – VIDEO, FOTO
- Blanár rokoval so zástupcami Gruzínska a Kirgizska, cieľom je prehĺbenie hospodárskej spolupráce – VIDEO, FOTO
- Slovensko je pripravené Ukrajine opäť poskytnúť pomoc, Blanár v rámci zasadnutia NATO rokoval aj s Landauom – FOTO
- Ruskí vojaci podľa Ukrajiny uviazli v pouličných bojoch o Pokrovsk
- V českom mestečku zo školy evakuovali 450 ľudí pre obavy z výbuchu
Predvolebné prieskumy sa podľa Danka kupujú. Slosiarik to odmieta, ale Baránek tvrdí niečo iné
18.9.2019 (Webnoviny.sk) - Podľa predsedu Národnej rady SR Andreja Danka (SNS) by mali prieskumné agentúry zverejňovať, kto si ich objednáva spoločne s metodikou, ako dospeli k výsledkom prieskumu. Tie by sa pritom podľa neho nemali zverejňovať 30 dní pred voľbami.
Manipulatívny nástroj
Povedal to na stredajšej tlačovej konferencii v Národnej rade. Návrhy zdôvodnil tým, že prieskumy sa na Slovensku kupujú. Martin Slosiarik z agentúry Focus hovorí, že sa s niečím takým doteraz nestretol a ak politici vedia, kde sa výsledky prieskumov dajú kúpiť, majú menovať agentúry. Ján Baránek z Polisu priznal, že politici si ich u neho chceli kúpiť.
„Na Slovensku sa s prieskumami podvádza,“ zdôvodnil Danko svoje návrhy. Tvrdí, že v súčasnosti neexistuje žiaden mechanizmus, ako kontrolovať ich metodiku. Prieskumy sú podľa neho manipulatívnym nástrojom. Slosiarik reaguje, že renomované agentúry už dnes zverejňujú metodiku aj objednávateľov prieskumu.
„Priestor na zmeny vidím skôr v tom, aby sa obmedzili neznáme spoločnosti, ktoré sa objavia so svojimi prieskumami vždy tesne pred voľbami. Respektíve, aby tie novovznikajúce viedli ľudia, ktorí na to majú formálne vzdelanie aj dostatočnú prax,“ povedal. Takéto pravidlá sa však v parlamente nedajú nastaviť.
Prieskumy môžu vyvolať masové reakcie
Za 20 rokov, ktoré sa Slosiarik venuje prieskumom, podľa jeho slov nikdy nedostal ponuku od žiadnej politickej strany, ktorá by si chcela kúpiť výsledok voličských preferencií.
„O tom, že sa dajú kúpiť prieskumy stále rozprávajú politici. Ak vedia kde, nech otvorene pomenujú tieto agentúry,“ povedal. Ján Baránek z agentúry Polis má opačnú skúsenosť. Tvrdí, že sa mu to stalo niekoľkokrát a vždy daných politikov odmietol.
Žiadne pravidlá, ani tie, ktoré navrhuje Danko, podľa neho nezabránia manipulovaniu prieskumov. Jediným spôsobom by podľa neho bolo, že by sa vôbec nezverejňovali.
Slosiarik a Baránek sa rozchádzajú aj v názore na predĺženie moratória. V súčasnosti sa nemôžu zverejňovať výsledky prieskumov dva týždne pred voľbami. Danko navrhuje, aby sa to predĺžilo na mesiac. Slosiarik si nemyslí, že by to bolo potrebné.
Podľa neho voliči vychádzajú z oveľa pestrejších informácií, ako sú prieskumy, ovplyvňujú ich aj politické kampane. Baránek s návrhom naopak súhlasí a tvrdí, že prieskumy si silné, dokážu vyvolať emócie a masové reakcie.
Viac k témam: agentúra Polis Slovakia, volebný prieskum
Zdroj: Webnoviny.sk - Predvolebné prieskumy sa podľa Danka kupujú. Slosiarik to odmieta, ale Baránek tvrdí niečo iné © SITA Všetky práva vyhradené.
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Ruskí vojaci podľa Ukrajiny uviazli v pouličných bojoch o Pokrovsk
Okamurovi pred domom opäť viala ukrajinská vlajka
Majiteľovi značky Zara sa darí napriek konkurencii zo strany predajcov lacnejšieho oblečenia