Sobota, 13. december 2025
Mimoriadne správy
- Kim Čong-un sa priznal, Severná Kórea pomáhala Rusku pri odmínovaní ukrajinského územia
- Trumpov vyslanec sa stretne so Zelenským a európskymi lídrami, budú diskutovať o mieri na Ukrajine
- Zelenskyj navštívil Kupiansk, nachádzal sa asi kilometer od ruských pozícií
- Obrovská vlna na ostrove Tenerife zabila dvoch slovenských občanov, tretí je zranený
- The Mirror: Na Ukrajine bolo pravdepodobne zabitých už viac ako pol milióna Rusov
Lokomotíva Katka mala na Košickej detskej historickej železnici vzácneho hosťa, navštívil ju pravnuk jej konštruktéra (foto)
5.10.2024 (SITA.sk) - Košická detská historická železnica v sobotu privítala vzácnu návštevu. Na železničku zavítal Hans Christian Hagans, pravnuk konštruktéra a majiteľa nemeckej továrne Hagans Erfurt, kde v roku 1884 vyrobili unikátny parný stroj U36 003 – Katka. Historická parná lokomotíva je tradičnou atrakciou návštevníkov železničky a jediným pôvodným pojazdným rušňom z nemeckej fabriky.
Hans Christian Hagans sa do Košíc vrátil po desiatich rokoch. Z Erfurtu prišiel v spoločnosti svojho syna. V súčasnosti 71-ročný dôchodca v minulosti sám pracoval na nemeckej železnici.
Daroval železnici tisíc eur
Na návšteve detskej železničky v Košiciach si vyskúšal hádzanie uhlia do kotla lokomotívy, ktorú vyrobili v továrni jeho predkov a symbolicky vlakovú súpravu s cestujúcimi vypravil na cestu. Jeho rodina zároveň venovala občianskemu združeniu starajúcemu sa o železničku 1 000 eur.
„Katka je jedinou pojazdnou lokomotívou vyprodukovanou vo firme Hagans v Európe. Zachovali sa aj ďalšie, ale stoja len ako exponáty v múzeách. Som veľmi rád, že táto lokomotíva v Košiciach stále jazdí a používa a ja aj na diaľku sledujem jej cestovný poriadok," uviedol Hagans.
Zobraziť fotogalériu k článku:
Návšteva pravnuka konštruktéra lokomotívy Katky (fotografie)
V erfurtskom podniku vyrobili prvý rušeň v roku 1872 a výroba trvala do 20. rokov 20. storočia. Ako uviedol riaditeľ Košickej detskej historickej železnice Ľubomír Lehotský, 140-ročný rušeň Katka je po takmer trojročnej generálnej oprave aktuálne v dobrom technickom stave.
Venovali mu tabuľku s číslom Katky
„Je to vlastne najstaršia prevádzkovaná úzkorozchodná parná lokomotíva v strednej Európe. Myslíme si, že aj v celej Európe, ale nemáme všetky dáta," uviedol Lehotský s tým, že v sobotu jazdí Katka v tomto roku naposledy. Možnou výnimkou je iba jej nasadenie na mikulášske jazdy v prípade priaznivého počasia.
„Plánujeme s ňou zachovať pravidelnú parnú prevádzku, v čom sme spolu s Čiernym Balogom na Slovensku unikátni,“ poznamenal Lehotský.
Na železničke Hagansovi venovali okrem suvenírov a literatúry aj smaltovanú tabuľku s číslom lokomotívy U36 003, ktorá bola pred opravou dlhé roky súčasťou parnej lokomotívy.
„Pre nás je určite zaujímavé, že nás sleduje niekto v ďalekom Nemecku, v meste, kde vznikla táto lokomotíva, má o nás informácie a dokonca ovláda odchody a príchody vlakov. Je to aj vzpruha pre našu prácu a samozrejme aj hrdosť, že sa môžeme prihlásiť k rodinným príslušníkom zakladateľa firmy, kde túto lokomotívu vyrobili," dodal Lehotský.
Viac k témam: Detská železnica Košice, Návšteva
Zdroj: SITA.sk - Lokomotíva Katka mala na Košickej detskej historickej železnici vzácneho hosťa, navštívil ju pravnuk jej konštruktéra (foto) © SITA Všetky práva vyhradené.
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Predchádzajúci článok
Riaditeľom Opery Slovenského národného divadla sa stane Rastislav Štúr
5 tipov na zlepšenie výkonu servera prostredníctvom monitorovania
Predseda parlamentu Raši zvolal mimoriadnu schôdzu k adresnej energopomoci
Keď sa brucho nadúva. Kniha, ktorá konečne hovorí nahlas o téme, o ktorej sa radšej mlčí